فارماتون

ای عشق ، که جمله از تو شادند

فارماتون

ای عشق ، که جمله از تو شادند

  • ۰
  • ۰

بفرمایید

سلام . خوبین ؟ من معمولی ام . آلودگی هوا این روزا شدیده . خیلی سرفه میکنم .

قبلا گفته بودم من از آشپزی کردن خوشم میاد؟ هم آشپزی کردن خوشاینده و هم اینکه کسایی که غذا رو میخورن خوششون بیاد خیلی حس خوبی داره. اما چیزی که هست اینه که غذا خیلی سلیقه ایه  و هر شهر و حتی هر خانواده ذایقه ی مخصوص به خودشون دارن و نمیشه به طور قطع گفت غذای فلان شهر خوشمزه تر از شهرای دیگه ست . چون مردم هر شهر غذاهای خودشون باب طبع خودشونه .

البته به نظرم من یه اصل وجود داره و اون اینه که خوشمزگی در سادگیه . یعنی اگه غذاهای نرمال که همه ی شهر ها میخورن طبق دستور اصلی و در سادگی پخته بشن احتمال اینکه افراد بیشتری اون غذاها رو دوست داشته باشن بیشتره. ادویه ها و چاشنی های بیش از حد غذا رو خراب میکنن.

ما چون یکی از دوستای نزدیک خانوادگیمون رشتی هستن اکثر غذاهای رشتی رو  در بهترین و خوشمزه ترین حالت خوردیم و حقیقت اینه که غذاها زیاد باب طبع ما نیست .  مثلا فسنجونی که درست میکنن در ترش ترین حالت ممکنه یا کباب ترش یا خورش انار و غذاهای ترش با طبع ما اصلا جور نیست و ما اصولا طبعمون شیرینه . و این دلیل نمیشه که من بگم غذاهای رشتی بد مزست!!!!!! موضوع تفاوته ! یا مثلا ما با کدو حلوایی سوپ درست میکنیم اما اونا به صورت دسر با شکر میخورن . خب این دو خیلی تضاد داره :))))))) ما با کدو پیش غذا درست میکنیم اونا دسر :)))))))))))

یا مورد دیگه اشپل هست که ما لب نمیزنیم ولی رشتیا عاشقشن . یا مثلا گردو و باقالی که سر سفرشون هست واسه ما چیز جدیدیه .

اینا یعنی تنوع یعنی تفاوت . خب توی غذاهاشون ما عاشق باقالی قاتوق و میرزا قاسمی هستیم . یه غذایی هم دارن با مرغ و لپه و برگ سیر تازه . اونم خیلی دوست دارم . اسمشو نمیدونم. ولی اینکه از همه ی غذاهاشون دایم نمیخوریم دلیلش اینه که تفاوت داریم.

دوستامون میدونن ما غذای ترش دوست نداریم بنابراین با مهمون نوازی تمام فقط اون غذاهای رشتی ای رو درست میکنن که ما دوست داریم به اضافه ی غذاهای روتین که همگی خوردیم و بلدیم و عادت داریم.

یا مثلا غذاهای جنوبی که تند و پر ادویه ست رو من نمیخورم و دوست ندارم . خودم هم توی هیچ غذایی به جز زعفرون و زردچوبه و فلفل محاله ادویه بزنم . تنفر دارم . فقط توی قیمه به مقدار اندک دارچین . همین .

اینا رو گفتم که بگم اگر ما غذای شهری رو دوست نداریم دلیلی بر بی احترامی نیست و اگر کسی غذاهای شهر ما رو دوست نداشت نباید یه جوری باهاش رفتار کنیم کهه انگار اون شخص غذا نخورده ست و همه ی غذاهای خوشمزه مختص ما ست و بقیه از بی سلیقگی سر گشنه زمین میذارن!  والا



  • ۹۴/۰۹/۰۹
  • مانا مانا

نظرات (۳)

سلام
اگه هدفت از نوشتن این پست این بود که فسنجون ترش با رب انار فراوان رو بپیچونی، باید بگم سخت در اشتباهی! :)))
من عاشق میرزاقاسمی هستم و زیتون پرورده! :)
پاسخ:
سلام دقیقا هدفم همین بود خخخخ
کار از رب انار گذشته .من دیدم دوستان رشتی برای ترش تر شدن فسنجون توش ابغوره میریزن 
امشب خاستم تنوع بدم یه غذای رشتی درست کردم به اسم انار بیج، اصلا خوشمزه نشد. برادرم که نخورد . نون پنیر گردو خورد. 
ترکیباتش گردو و سبزی و رب انار و اب انار و ابغوره بود. اصلا میکس اینا با هم خوب نبود اصلا.
اشپل چیه؟ اونکه با جگر درست می کنن؟
آبغوره تو فسنجون تا حالا نشنیده بودم، پخت فسنجون چه ابعاد متنوعی داره من بی خبر بودم تا حالا
یخ و شوک حرارتی رو هم تازه یادگرفتم ؛))
پاسخ:
با جگر ؟ نه نمیدونم. یه چیزی مثه خاویاره ولی خیلی ارزون تر .
اره من دیدم ابغوره میریزن . مزش تغییر میکنه . خوشمزه نمیشه
خخخخخ شوک حرارتی :))) 
منم که شمالی ام اب غوره رو تو فسنجون ندیدم نشنیدم. ولی موافقم هرکس با غذای که بهش عادت داره راحت تره و برتری وجود نداره
پاسخ:
ولی من دیدم ابغوره میریزن ترش شه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی